Recht op alimentatie verspeeld

echtscheidingEen vrouw eiste van haar ex-man een bijdrage in de kosten van levensonderhoud. In de rechtbank stelde de man dat zijn voormalige echtgenote geen recht had op partneralimentatie. Waarom? Zij had hun kinderen laten geloven dat de man hen mishandelde, hem bestempeld als psychopaat, hem zwartgemaakt bij zijn werkgever en laster verspreid op social media.

Verbroken lotsverbondenheid

Door een huwelijk ontstaat een lotsverbondenheid. Dit brengt met zich mee dat u na een echtscheiding verplicht kan worden tot het betalen van partneralimentatie. In uitzonderlijke gevallen kan deze lotsverbondenheid als verbroken worden beschouwd. Dan is er geen grondslag om een bijdrage in het levensonderhoud op te leggen. In het geval van een verbroken lotsverbondenheid kan een eerder opgelegde partneralimentatie ook worden ingetrokken.

Valse aangifte en laster

In deze zaak had de vrouw de kinderen laten geloven dat haar ex-man de kinderen mishandelde en heeft de kinderen aangifte laten doen tegen hun eigen vader. Ook heeft ze zelf aangifte gedaan van poging tot moord, mishandeling en uitbuiting. Deze zaken zijn beide geseponeerd. De vrouw heeft de man vervolgens bestempeld als psychopaat en een narcist. Ook heeft ze zijn werkgever en verschillende instanties benaderd met valse beweringen, zijn auto bekrast en laster verspreid op social media.

De rechter oordeelde onlangs in deze uitzonderlijke zaak dat er sprake was van wangedrag van de vrouw. Volgens de rechter heeft de vrouw op ontoelaatbare wijze gehandeld. Door dit gedrag kan zij dus naar de alimentatie fluiten.

Heeft u vragen over partneralimentatie of wilt u uw situatie laten beoordelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.